177. A-B-C


HET KOMT ZOMAAR uit de lucht vallen. Wat de oorzaak is en hoe het begint staat hierboven in kleine letters en tussen de lijnen te lezen, de start en het lanceerplatform van een nieuw mini-project. Als een overenthousiaste bompa denkt zijn kleindochter telefonisch te kunnen stimuleren om haar bachelor-paper tijdig in te leveren. Zijn het de vroegtijdige herfst-vibes die me in deze waterig kille zomer al te pakken hebben? Het zou zomaar eens kunnen, en als het zo is dan hebben ze me stevig in hun greep. De weg naar de schrijfhoek en het klavier wordt platgetreden. Een dagdagelijks ritme onderhouden en de challenge niet uit de weg gaan, dat is het pad waarop de amateur-schrijver op jaren zich begeeft. De omstandigheden spelen in mijn voordeel en daar wil ik gebruik van maken. Weinig om handen met dit barre weer en de regelmaat van het polderwandelen helpt om het kopke leeg te maken en ideeën te verzamelen. Het zal gaan over herinneringen die ik wil delen, korte flashes uit mijn jonge en minder jonge jaren, selecte memoires in kortschrift. Steno. En om de bladzijden iets makkelijker te vullen grijp ik naar een lettergrootte '20'. Uitvlucht en mogelijks acceptabele reden: dan heeft er niemand een leesbril nodig. Het plan krijgt vorm, de onderwerpen stromen binnen, de tekst vliegt van klavier naar scherm. Ik beleef er zowaar plezier aan. De post-Corona periode raast voorbij, geen last van afzondering, de dagen korten en de langere avonden worden gevuld met herlezen, corrigeren en redigeren. Dan brengt de opmaak-hulp van Pages mij op een idee. Begin elke pagina met een sierhoofdletter, en waarom dan niet ineens in alfabetische volgorde. Het spel zit op de wagen: herschrijven en moduleren, onderwerpen verschuiven en de grote letters doen de rest. Voor ik het weet staat er een grote dikke 'Z' te blinken op wat dan de laatste pagina gaat worden. Om alles compleet te maken zal er niet alleen een digitale versie komen maar ook een hard-copy die ik aan de kleindochter in kwestie fysiekelijk wil overhandigen.  Vandaar. Om dit geheel in goede banen te leiden en de afdruk in zijn geheel te realiseren was er nood aan een nieuwe vulling voor de printer. Dus cartridge besteld en snel geleverd. Prima service PrintAbout en Post.nl. Om enigzins af te kicken en op verhaal te komen zijn er enkele fotografische frivoliteiten aan te pas om reclame te maken voor deze onderneming. Zo kan ik tenminste nog eens een mooie Scrabble-score neerzetten. Daarbij al minstens één bedenking: het is op de valreep niet 'De' maar 'Een' Uitdaging geworden. Dat zet de deur naar een mogelijk vervolg wagenwijd open...
Tweede overpeinzing en wellicht ook een vraag van uwentwege: "Wat doet die verdwaalde draak daar onderaan links?" Geen draak, ook geen verschrompelde dino maar het harnas van een ontpopte cicade. Of noem ik die krekel een cigale? Enfin, het is een cadeautje van de meisjes die voor de tweede keer hun vakantie doorbrachten aan de boorden van onze geliefde Ardèche. Nog wel op diezelfde camping van toen. Misschien een symbool voor Polo die bij het neerschrijven van de reeks herinneringen zijn eigen dekschild voor een deel heeft gelicht en in zekere zin ook een harnas achterlaat. Hoe hij eruit komt moet de toekomst nog uitwijzen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

179. Gewoon genieten

222. Er waren eens

187. KiekeBoe

173. Logeren bij de Droste 02.1

178. Sportzomer (e.a.) 2023

193. Weinig tot NiX omhande(n)...

208. En nu...?

169. Tweeluik

189. Nooit meer hetzelfde